Zalety korzystania z sauny…

Sucha, parowa, na podczerwień... dla zdrowia, urody, lepszego samopoczucia...

Dolnośląski Delfinek Strzegom - saunariumJeśli jesteś zdrowy…

Możesz być zdrowszy.

Sauna poprawi krążenie, odporność, pomoże oczyścić skórę, wysoka temperatura panująca w saunie podnosi ciepłotę ciała człowieka (a w takich warunkach ginie sporo chorobotwórczych bakterii i wirusów) a w dodatku wraz z potem pozbywamy się toksyn.

Gdy na dworze ziąb i plucha, przyjemnie jest spocić się: w dodatku dla zdrowia. Ciepło sauny szczególnie aktywizuje układ krążenia. Dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych, czynność serca ulega przyspieszeniu. Lepsze ukrwienie dodaje nam energii, a zarazem ciało się odpręża. Stąd można spotkać się z pozornie sprzecznymi opiniami, że sauna pobudza lub, że wycisza. Tymczasem jeden i drugi efekt jest możliwy.

Kto systematycznie ( najlepiej raz w tygodniu ) chodzi do sauny, może uniknąć przeziębienia. Sauna należy do znanych od wieków zabiegów fizjoterapeutycznych z wykorzystaniem ciepła. Jest przede wszystkim metodą profilaktyczną, czyli przeznaczoną dla osób zdrowych. Pomaga łagodzić wiele drobnych dolegliwości, a nawet uzupełnia leczenie konkretnych schorzeń, jednak przed skorzystaniem z jej dobrodziejstw warto skonsultować się z lekarzem.

Skandynawowie podkreślają, że w pełni pozytywny wpływ sauny odczuje ten, kto połączy zabieg przegrzania ciała z zabiegiem nagłego ochładzania. Stąd zwyczaj wskakiwania do przerębla po rozgrzaniu w tradycyjnej saunie fińskiej. Oczywiście, to nie jest rozwiązanie dobre dla debiutanta. Nie jest też konieczne, jeśli możesz wziąć prysznic lub skorzystać ze specjalnego wiadra, pełnego zimnej wody, spotykanego i w naszych saunach.

  • Rozgrzanie sprzyja produkcji endorfin ( czyli wewnętrzna morfina ) które nazywane są hormonem szczęścia i z innymi hormonami mają wpływ na funkcjonowanie poszczególnych układów, mogą poprawić nasz humor i sprawić, że poczujemy się szczęśliwi.
  • Kąpiel w saunie pobudza przemianę materii, zatem pomoże schudnąć (pod warunkiem, że przejdziesz na dietę i będziesz się ruszać – sama cudów nie zdziała).
  • Sauna sprzyja regeneracji mięśni, stąd bywa pomocna po przetrenowaniu.
  • Pomaga usunąć skutki stresu, a wiele osób śpi po niej, jak zdrowe niemowlę.

Typ sauny ma znaczenie:

– sauna parowa (łaźnia rzymska) – najbezpieczniejsza dla nowicjusza, łagodna dla organizmu. Temperatura w środku to 45-65°C, przy naprawdę dużej, ułatwiającej oddychanie, wilgotności (40-65% i wyższej),

Z tego typu sauny możecie Państwo korzystać w obiekcie Dolnośląskiego Delfinka OSiR Strzegom, ul. Jana Kochanowskiego ( przy Szkole PSP nr. 2 )

– sauna sucha (fińska) dla nastawionych na ostre hartowanie. Temperatura w środku 90-110°C, natomiast wilgotność tylko 5-10%,

Z tego typu sauny możecie Państwo korzystać w obiekcie Dolnośląskiego Delfinka OSiR Strzegom, ul. Jana Kochanowskiego ( przy PSP nr.2 i Gimnazjum nr.2 ) jak i również Hali Sportowo-Widowiskowej OSiR-u, ul, Mickiewicza 2

– sauna na podczerwień ( infrared ) – dla nowoczesnych. W zasadzie zalety ma zbliżone do tradycyjnej. Wypocisz się, jak w każdej, chociaż panuje w niej temperatura ok. 50st. C. Nie masz kontaktu z gorącym powietrzem, a promieniami działającymi na skórę (przypomina to nieco wygrzewanie na słońcu). Uważa się, że jest bezpieczna dla osób z problemami z układem krążenia, jednak bez konsultacji z lekarzem prowadzącym tego nie rozstrzygaj.

Z tego typu sauny możecie Państwo korzystać w obiekcie Dolnośląskiego Delfinka OSiR Strzegom, ul. Jana Kochanowskiego ( przy Szkole PSP nr.2 )

Parę zasad, które mogą się przydać

  • Przed tym zabiegiem relaksacyjnym bierzemy prysznic, a potem starannie wycieramy się do sucha.
  • Sauna to miejsce dla golasa, ewentualnie okrytego ręcznikiem (jeśli nie jesteśmy sami).
  • Pierwszy raz nie powinien trwać dłużej niż kwadrans.
  • Nie korzystamy z sauny zaraz po posiłku lub po spożyciu alkoholu.
  • Biżuteria i makijaż? Zapomnij, jeśli nie chcesz się poparzyć.
  • Wypicie litra wody przed sprawi, że będzie co wypocić.
  • W saunie, na co zwracają uwagę bywalcy, nie rozmawiamy. To nie tylko kwestia kultury osobistej, ale i zdrowia. Zasadniczo ciepłe powietrze powinno dostawać się do organizmu przez nos, nie usta. Wprawdzie dla niektórych osób to niewykonalne (zwłaszcza w saunie suchej), gdyż dochodzi do szybkiego podrażnienia śluzówki, jednak wówczas zaleca się raczej ostrożne oddychanie „mieszane”.
  • Jednorazowy pobyt w środku powinien trwać ok. 10 minut. Można leżeć, bądź siedzieć, na ławach, jednak osoby leżące na dwie minuty przed wyjściem powinny usiąść.
  • Ława ma znaczenie. Na początek wybieramy najniższą tu panuje też najniższa temperatura. Wraz z oswajaniem się z warunkami panującymi w saunie, przenosimy się wyżej.

WAŻNE PRZECZYTAJ !

Korzystanie z dobrodziejstw saun nie jest wskazana w przypadku wielu chorób skóry (chociaż czasem ją leczy), układu krążenia, nowotworowych, nerek, wątroby, płuc, oczu, przy cukrzycy, padaczce, nosicielstwie chorób zakaźnych… W razie podejrzenia jakiegokolwiek problemu zdrowotnego, decyzję trzeba zostawić specjaliście. Sauna zasadniczo nie jest miejscem dla kobiet w ciąży, matek karmiących (chyba, że lekarz prowadzący zdecyduje inaczej). W razie podejrzenia jakiegokolwiek problemu zdrowotnego, decyzję trzeba zostawić specjaliście.

  • Nie wybieraj się do sauny, gdy dopadła cię już infekcja
  • Nie jest wskazana w przypadku wielu chorób skóry (chociaż czasem ją leczy)

Podczas kąpieli w saunie tracimy ok. 0,5-1,5 litra płynów, dlatego bardzo ważne jest uzupełnienie ich po sesji, najlepiej wodą mineralną lub naturalnymi sokami. Pamiętajmy też o kremie i balsamie do ciała. Po saunie, skóra lepiej przyjmuje wszelkie kosmetyki. Jednak ważne jest, aby były one naturalne i przebadane dermatologicznie. Kosmetyki nakładamy na ciało starannie umyte. Takie też powinno być, nim do sauny wejdziemy.

Źródło informacji
gazeta.pl ZDROWIE
Pokaż więcej

Polecane artykuły

Zobacz również

Close
Back to top button

Wykryto blokadę reklam

Prosimy o wsparcie nas, wyłączając blokowanie reklam dla naszej witryny
X